+420 702 930 442

0Item(s)

V košíku nejsou žádné položky.

Vyhledávejte v miliónech knih všech žánrů v angličtině

Product was successfully added to your shopping cart.

Recenze: Papírová města Johna Greena

Po velkém úspěchu románů Hvězdy nám nepřály a Hledání Aljašky vyšlo v českém překladu další dílo světoznámého autora Johna Greena, který si i u nás bleskurychle získal rozsáhlý fanklub. Hrdinou je Quentin Jacobsen, obyčejný, i když trochu bojácný kluk, který má od dětství rád nespoutanou Margo. Ta mu pak jednoho dne nečekaně zaklepe na okno a vtáhne ho do podivuhodného dobrodružství. Když dívka následující dny chybí ve škole, Quentin začne pátrat a brzy si uvědomí, že pro něj zanechala určité stopy. Znal vlastně Margo? A co jsou papírová města, s nimiž se nyní stále setkává? Autor přináší další brilantní příběh nabitý silnými emocemi, který nenechá žádného čtenáře chladným. „Vidíš, jak je to všechno falešné. Tohle místo dokonce není ani dost tvrdé na to, aby bylo z plastu. Je to papírové město,“ říká Margo. papirova_mesta Úžasné je rozdělení knihy na tři části; Provázky, Tráva a Plavidlo. Každá je napsaná trochu jinak (první dvě v minulém, poslední v přítomném čase) a každá se zabývá jinou stranou osobnosti Margo. Provázky ji tak trochu představuje, ukazuje její bláznivou, ale inteligentní povahu, zálibu v záhadách. V Trávě, kde Margo vůbec nevystupuje, se vypravěč příběhu Quentin pokouší rozluštit tajemství jejího zmizení, potýká se s myšlenkou, že je možná mrtvá a vlastně teprve teď začíná pravou Margo poznávat. Plavidlo popisuje, jak Quentin s přáteli utíká z promoce, aby Margo zastihli na místě, kde by se měla nacházet. Hodinu po hodině Q vypráví, jak probíhá cesta a její dlouho očekávaný a překvapivý konec. Vypravěč Quentin (mezi přáteli běžně nazývaný Q) je do Margo už od dětství zamilovaný a její zmizení jím otřese. Postupem knihy jsem u něj ale zaznamenala určitou proměnu, hledání kamarádky mu pomáhá poznat sama sebe. To z něj dělá hlavní postavu. Oblíbila jsem si pro jeho naději, občas narušovanou určitými pochybnostmi, inteligenci a vlastně mi byl celkově hodně sympatický. Připomínal mi Válečka z Hledání Aljašky, který hloubáním nad záhadou smrti spolužačky poznával, jaký je a co je smyslem jeho života. I když Q nepronesl tolik vět k zamyšlení jako Margo, oblíbila jsem si ho asi nejvíce. Pak je tady Radar, obdoba Plukovníka z LFA. John má asi určité vlastnosti, které rád v knihách zachovává. Nicméně, Radar je taky neuvěřitelně sympatický. S brýlemi, podivínskou rodinou a intelektem sice vypadá jako klasický šprt, ale pravda překvapí. Jeho hláškám jsem se při čtení smála asi nejvíc, navíc jsem si oblíbila je přítelkyni Angelu. A třetím článkem party je Ben, nelichotivě nazývaný Krvavý Ben (původ přezdívky se zjistěte sami, je to kapku choulostivé). Stejně jako Radar perlí povedenými vtipy a z tria je asi nejšílenější. Já v Greenových knihách vidím jakýsi systém pro tvorbu postav. Vždy tu musí být jedna bláznivá a tak trochu tajemná (Margo, Aljaška, Augustus) a pak druhá, plachá, ale odhodlaná (Quentin, Váleček, Hazel Grace). Můžu k tomu dodat jediné; miluji to. Jak už jsem se zmínila na začátku, Franklin (ani slovo) je domovem jak pro Papírová města, tak pro Hledání Aljašky a Hvězdy nám nepřály. Když tyto tři knihy položím vedle sebe, každá na mě působí naprosto jiným dojmem a snaží se mému omezenému mozku vecpat do hlavy nějakou hlavní myšlenku, která by v nejlepším případě měla můj pohled na svět převrátit vzhůru nohama. Něčeho takového si sice vědoma nejsem, ale ty myšlenky jsem snad nějak pochytila. Papírová města poukazují na to, jak je vše kolem nás lež. Lidé a jejich chování. Naše činy a tudíž i naše výtvory. A hlavně naše představa o budoucnosti. „Člověk jde ne střední, aby se dostal na vysokou, aby dostal dobrou práci, aby si mohl koupit pěkný dům, aby si mohl dovolit poslat děti na vysokou, aby dostaly dobou práci, aby si mohly koupit pěkný dům, aby si mohly dovolit poslat svoje děti na vysokou.“ V našem online knihkupectví si můžete vybrat z 13 knih tohoto skvělého autora. john-green-ftr